Níže si můžete přečíst nebo zhlédnout video o deskové hře War of the Ring,
kterou česky vydají REXhry pod názvem Válka o Prsten na podzim tohoto roku.
Dozvíte se o čem hra je, jak vypadá a zda je pro vás vhodná či nikoliv.
War of the Ring nebo-li Válka o Prsten je hra pro 2-4 hráče, která se udála ve Středozemi na konci třetího věku.
Ve hře proti sobě stojí dvě strany:
Na jedné straně jsou svobodné národy, jako Rohan, Gondor, Trpaslící, Elfové a Seveřané, které usilují o zničení Prstenu a nastolení míru.
Na straně druhé Temný pán Suron který se snaží zlomit vůli Nositele Prstenu a svojí Obrovskou vojenskou silou skřetů, skurutů a jižanů usiluje o pokoření svobodných národů.
Hra začíná v okamžiku, kdy z Roklinky vyráží společenstvo, aby zničilo prsten. Od této chvíle má každá ze stran volnou ruku ve svém jednání. Můžete se rozhodovat, kde budete rekrutovat jednotky, kam pošlete své hrdiny, kde bude svými armádami útočit, co se pokusíte dobít, nebo co necháte padnout. Každá strana tak dělá vlastní rozhodnutí a chyby, které vedou k vítězství či porážce.
Zatímco síly temného pána se zdají v průběhu hry nevyčerpatelné, každá ztráta za svobodné národy je trvalá. Hráč za svobodné národy se bude potýkat s neochotou národů, zapojit se do války a bude pod neustálým vojenským tlakem. Ani hráč za temného pána to nebude mít snadné, protože dosáhnout vojenského vítězství je opravdu těžké.
Desková hra Válka o Prsten je strategická hra, s jasně daným protivníkem. Hra se však neomezuje pouze na prostou řežbu bezejmenných armád. Hra vychází s knižní předlohy a opravdu se jí drží. Za každou bitvou a událostí si opravdu můžete představit příběhy elfů, trpaslíků, lidí, … zažít útoky Entů a Orlů nebo zničení Lórienu. Události, jež se v knihách staly, nebo se mohly stát.
Vítězství ve hře můžete dosáhnout dvěma způsoby.
Buď vojenským vítězstvím, kdy zabráním nepřátelského území a pevností získají hráči vítězné body. Za město či pevnost mohou získat jeden až dva body. K vítězství musí temný pán získat 10 vítězných bodů. Hráči za svobodné národy stačí získat pouze 4 body, nicméně jeho vojenská síla je mnohem menší a po většinu hry se spíše jen brání.
Druhou možností je přijít k Hoře Osudu a zničit Jeden prsten. Ale ani to nebývá jednoduché, protože Sauron se snaží nositele najít a postupně jeho nositele zkorumpovat na svojí stranu.
Válka o Prsten je opravdu velká hra, herní plán má 104 x 71 cm a společně s figurkami, kterých je víc než 100 zaplní celý stůl. Na hru si vyhraňte dostatek času, protože příprava hry a vysvětlení pravidel zabere cca hodinu a následná partie zabere téměř hodiny 4.
Válka o prsten je hra amerického typu a ve hře se proto hodně hází kostkou, které určují takřka vše, od rekrutování jednotek až po pohyb společenstva. Nicméně nikdy se vám nestane, že byste i se špatným hodem, nemohli nic dělat. Prvek náhody je pro obě strany stejný protože všechny hody probíhají ve stejnou chvíli. Počet herních tahů a jednotlivých bitev je v průběhu hry tolik, že vás občasná smůla v hodech nebude mrzet. Jednou díky ní prohrajete, jindy zase vyhrajete a pokud se vám nebude dařit vojensky, přesto můžete vyhrát díky jednomu prstenu a až do poslední chvíle není jasné kdo zvítězí a vítězství téměř vždy bývají těsné.
První vydání hry bylo již v roce 2004 a před tím, než hru vydaly, jí několik let testovaly, což tehdy nebylo obvyklé. V roce 2012 pak byla vydána druhá edice, která se liší pouze v několika drobnostech. Pravidlově, jsou obě verze shodné. Změny byly spíše kosmetického charakteru.
Jednak byl graficky změněn herní plán, který je ve druhé edici mnohem přehlednější. Velikost herního plánu je u obou verzí stejná. Také se změnil vzhled figurek Nazghů, které jsou z mého pohledu sice stabilnější, ale už ne tak pěkné. Asi největší změna mezi oběma edicemi je ve strategických kartách, ve kterých byly texty revidovány a ke kartám byla přidána iniciativa, které určuje, který efekt se v bitvě vyhodnocuje jako první.
Pokud si můžete vybrat, kterou edici koupit, tak rozhodně tu druhou, která je celkově přehlednější a o trochu vyváženější.
Ke hře můžete dokoupit i několik dalších rozšíření, které přidávají hrdiny a strategické karty, nebo přidávají možnost zahrát si samostatně některé bitvy jako třeba bitvu o Helmův Žleb. Ale abych řekl upřímně, nejsem příliš zastáncem těchto rozšíření, protože hra je výborná již v základu a spíš mi plynulost hry narušují.
Nicméně abych pouze nechválil, hra má i jistá úskalí, kvůli kterým, bych vám tuto hru rozhodně nedoporučil. Jak jsem již psal, hra vychází z knižní předlohy a svět Středozemě musíte trošku znát a hlavně ho musíte mít rádi, jinak nebudete chápat, proč se některé věci dějí – hra se vám bude zdát nevyvážená a nezáživná, národy a hrdinové pro vás budou jen figurky bez příběhu, který je tu stěžejní a pro dobrý herní zážitek nestačí vidět jen jednou film.
Dalším důvodem můžou být složitější pravidla, díky kterým se v průběhu první partie nejspíš dopustíte mnoha pravidlových chyb a herní doba přes 3 hodiny také může být pro mnohé odrazující. A někoho prostě jen nemají rády kostky.
Pokud máte rádi Tolkienův svět (to je asi nejdůležitější hledisko), nevadím vám dlouhá herní doba konfliktních her, ve kterých se hází kostkou, ani složitější pravidla, pak vězte, že neexistuje lepší konfliktní hra ze světa Středozemě, kterou byste si mohli zahrát.
Hra vás odmění neskutečným herním zážitkem, ve kterém si prožijete a přepíšete vlastní historii Války o Prsten. Hru vlastním téměř 15 let a patří k mým vůbec nejoblíbenějším a i když se nedostane moc často na stůl, nejlepší herní zážitek mám právě z této hry.