Polovinu hry tvoří právě vytváření a ladění balíčků. Hra vám nedá nic zadarmo a vytvořit strategii, která váš balíček udělá univerzálním do všech dobrodružství je opravdu těžké. Na internetu lze najít tisíce balíčků, ale najít takový, který se vám bude líbit a ještě je funkční je opravdu těžké. Proto je vždy lepší, vytvořit si vlastní balíček a těmi cizími se jen nechat inspirovat.
Zde je několik rad, jak balíčky stavět.
Pokud si chcete zkusit vytvořit herní balíček jiným způsobem, než na jaký jste zvyklí, můžete využít Kontrakty.
Kontrakty vyšly v několika málo anglických rozšíření a představují určitý druh smlouvy.
Více o Kontraktech včetně překladů naleznete v TOMTO ČLÁNKU.
Pokud kontrakty nevyužijete – tento krok samozřejmě přeskočte.
Je třeba si vybrat hrdiny se kterými chcete hrát, podle toho se bude odvíjet i skladba karet balíčků.
Musíte si rozmyslet, jakou funkci bude hrdina v balíčku mít. Kteří z hrdinů budou chodit na úkoly, jaký hrdina bude bránit a jaký bude útočit. Kdo si započte případné poškození z nekrytého útoku, apod. Je dobré, když alespoň jeden z hrdinů je univerzální a může v balíčku plnit více funkcí.
Zvolit do balíku více silných hrdinů typu Aragorn, Elrond, Theodén, … může být sice lákavé, ale tito hrdinové mají zpravidla vysoké počáteční ohrožení. Pokud bude vaše počáteční ohrožení 30+, mohou na vás od prvního kola útočit silní nepřátelé a působit některé karty zrady – tedy dříve, než získáte důležité doplňky a spojence.
Celková počáteční vůle hrdinů, kteří budou v prvním kole plnit úkol, by měla být 4+.
Alespoň jeden z hrdinů by měl mít počáteční počet životů 4+ (kvůli nekrytým útokům).
Je třeba zvolit si sféru/y ze kterých chcete mít balíček složen.
Obecně platí toto rozdělení:
Sféra Taktiky (červená) – boj s nepřáteli, vysoká obrana a síla útoku.
Sféra Velení (fialová) – produkce zdrojů a podpora ostatních postav.
Sféra Ducha (modrá) – vysoká vůle, rušení efektů, snižování ohrožení.
Sféra Vědění (zelená) – dobírání karet a léčení.
V balíčku byste měli mít minimálně 50 karet (dle turnajových pravidel). Pokud v průběhu hry doberete herní balíček, hra sice neskončí, ale již si nemůžete brát karty nové, pokud vám, ale karta nebezpečí přikáže dobrání či odhození karet z herního balíčku – prohráváte.
Podle funkcí a vašich zkušeností musíte zvolit vhodné doplňky, události a spojence. Zatímco v prvním kole bude vaše celková vůle pro plnění úkolu cca 4, v průběhu hry, by se toto číslo mělo vyšplhat na cca 10+. Stejně tak si v průběhu hry musíte zvýšit sílu a obranu postav natolik, abyste byly schopni čelit více nepřátelským útokům zaráz a efektivně ničili silné nepřátele.
Při hraní na jednu sféru tzv. mono balík, budete mít výhodu rychlého rozjedu a spousty zdrojů dané sféry pro hraní dražších karet.
Nevýhodou budou chybějící schopnosti ostatních sfér.
Hraní na dvě barvy (sféry) je takový standard pro tuto hru. Musíte vždy zvolit která barva bude dominantní a podle toho mít i skladbu karet. Pokud budete mít dva hrdiny kupříkladu ze sféry taktiky, a jednoho ze sféry ducha, pak bude i složení balíčku podobné. Tj. cca 2/3 karet budou červené a pouze 1/3 karet modrých. Zatímco ze sféry taktiky budete moci vyvolávat i dražší karty, ze sféry ducha budete hlavně vykládat karty s vyvolávací cenou 1-2, dražší modré karty 3+ by se měly objevovat výjimečně nebo vůbec. Pokud během hry zjistíte, že se vám v balíku kumulují zdroje sekudární sféry, pak doplňte spíše kartami neutrálními (např. Gandalfem).
Nespoléhejte příliš na doplňky, které hrdinům přidají symbol zdroje, ty nemusí vůbec přijít a ve spoustě scénářů vám doplňky zničí odhalené karty stínu a zrady. Pokud, na takové doplňky přesto spoléháte, stále platí, že karet ze sekundární sféry není nikdy více – než těch z primární sféry. Cena karet by měla být také nižší. Nejvíce karet ve vašem herním balíčku by mělo mít vyvolávací cenu 1-2, na dražší karty většinou budete muset šetřit jedno nebo více kol.
Tříbarevný a čtyřbarevný balík vyžaduje více zkušenosti a i když je ke konci hry nejsilnější, pomaleji se rozjíždí. Doplňky, které hrdinům přidávají další symboly zdroje, bývají zpravidla v těchto balíčcích nutností. Díky nim, bude jedna či více barev dominantní a umožní vyvolávat i dražší karty.
Pokud budete mít více než jeden herní balíček, tak se dříve či později nevyhnete výrobě proxikaret. Kopií jednotlivých karet není v základní hře ani rozšířeních dost a některé karty jsou navíc natolik stěžejní, že je budete chtít využít ve všech balíčcích dané sféry.
Tvrzení, že nové vydání základní hry je až pro 4 hráče, je spíše utopií. Proxi kartám se nebrání ani sám vydavatel a obrázky karet jsou běžně dostupné na internetu.
Při skládání balíčku, časem zjistíte, že k fungování některých strategií vám chybí nějaká důležitá karta, bez které nebude vaše strategie funkční, nebo jí vůbec neposkládáte. Pokud budete hrát navíc s kamarády, často se stane, že budete chtít použít stejného unikátního hrdinu, spojence či doplněk a vaše balíčky budou velmi podobné.
Většina hráčů se tomu kroku (minimálně ze začátku) brání. Pokud však tento blok odstraníte a občas použijete v balíčku karty, co nemáte – můžete poskládat strategii dle svého srdce. Můžete udělat balíček plný hobitů, elfů, rohanů, můžete založit strategii na zabíjení nepřátel ještě v oblasti ohrožení, hrát bez spojenců, s měně hrdiny, apod. – možností je opravdu mnoho. Nevýhodou může být, že některé úkoly projdete až velmi snadno a budete muset zvýšit obtížnost daného úkolu.
I když použijete všechna předchozí doporučení, až během hry zjistíte, které karty fungují a které naopak budete muset vyřadit a nahradit jinými. Určitě bude trvat několik her, než budete s balíčkem plně spokojeni. Neznám asi nikoho, kdo by hned napoprvé postavil dokonalý balík. Pamatujte, že i ty nejodladěnější balíky, nemusí být vhodné do úplně každého scénáře a někdy je vhodnější sáhnout po jiném balíčku – než předělávat a rozdrbat si ten který jindy funguje.