Průběh kola – Fáze

(po kliknutí na jednotlivé položky se symbolem oka – se ukáže podrobnější popis)

0. Začátek kola

Začátek nového kola.V této chvíli mohou být spuštěny některé trvalé herní efekty.

Při prvotním nastavení hry, když vykládáte karty nebezpečí, vyhodnoťe i klíčová slova Nápor, Zatracená a Hlídaný.

1. Fáze Zdrojů   /resource/

Během fáze zdrojů hrdinové shromažďují zásoby, hledají spojence a získávají informace, které jsou ve hře zastoupeny formou karet a žetonů zdrojů. Získané zdroje budou hrdinové potřebovat ke zhacení úkladů Temného pána.

Každý krok během fáze zdrojů probíhá pro všechny hráče současně.

Probíhá pro všechny hráče současně.

Hráč za každého ze svých hrdinů vezme jeden žeton zdroje z hromádky žetonů a přidá tento žeton do zásoby zdrojů daného hrdiny. Zásobou zdrojů je myšlena hromádka žetonů přichystaná v blízkosti karty hrdiny. Hráči využívají zásoby zdrojů hrdinů k odehrání karet.

Probíhá pro všechny hráče současně.

Každá hráč si vezme jednu kartu ze svého dobíracího balíčku a přidá si ji, do své ruky (počet karet v ruce není nijak omezen).

Použití karty s klíčovým slovem Akce na kartě hrdiny, spojence, doplňku nebo události.

Na některých kartách je uvedena konkrétní fáze hry, během které lze akci použít (například „Akce úkolu“ nebo „Bojová akce“. To znamená, že hráči mohou schopnost použít pouze během uvedené fáze.

Každý krok během fáze zdrojů probíhá pro všechny hráče současně. Po dokončení těchto kroků z fáze zdrojů hra přechází do fáze plánování.

2. Fáze Plánování   /planning/

Fáze plánování představuje přípravu hrdinů před dalším krokem během jejich dobrodružství. Během plánování se vybavují předměty a shromažďují spojence nezbytné k dokončení úkolu.

Během této fáze mohou hráči vykládat karty spojenců a doplňků ze své ruky. Karty spojenců zastupují jejich přátele, následovníky a společníky hrdinů. Karty doplňků jako zbraně, zbroje, předměty, artefakty a kouzla, které by mohli hrdinové na svých cestách potřebovat.

Nejprve ze své ruky vyloží libovolný počet karet spojenců a doplňků první hráč a následně ve směru hodinových ručiček postupně všichni ostatní hráči.

Pokud chce hráč vyložit kartu, musí za ní zaplatit cenu karty v jejím levém horním rohu. Vezme potřebný počet žetonů ze zásoby zdrojů svého hrdiny a vrátí je do hromádky žetonů. Hráč může sdílet zdroje z každého svého hrdiny, který náleží do stejné sféry. Neutrální karty lze zaplatit ze zásoby jakéhokoliv vašeho hrdiny.

Toto je speciální akční okno, ve kterém má aktivní hráč (kromě spouštění standardních akčních schopností) povoleno hrát karty spojenců a doplnků ze své ruky. Zatímco spojenci a doplňky musí být hrány v pořadí hráčů, akce lze provádět v libovolném pořadí.

 Jakmile všichni hráči využijí možnost zahrát své karty, hra pokračuje do fáze úkolů.

3. Fáze Úkolu   /quest/

Fáze úkolu nabízí hrdinům příležitost postoupit ve své dobrodružné výpravě. Během této fáze mohou hráči vyslat postavy plnit úkoly.

Na začátku fáze úkolu se hráči mohou rozhodnout, který úkol bude aktivní – zda budou plnit hlavní úkol (např. 1b, 2b, …) nebo odhalený vedlejší úkol*. Trvalé efekty hlavního i vedlejšího úkolu, platí tak dlouho, dokud nejsou splněny podmínky k jejich vyřešení.

*V průběhu fáze úkolu se může během tažení karet setkání objevit vedlejší úkol, který mohou hráči plnit (pozn. v českém vydání se karty vedlejších úkolů zatím nenachází).

Když na vás nepřítel zaútočí mimo standardní herní rámec, jako např. Telemnarova zhouba, projděte všemi dílčími kroky 6.4. Nezapomeňte ale, že některé akce můžete využít pouze ve fázi boje.

K této akci dojde předtím, než hráči vyšlou své postavy plnit úkol (3.3). Z toho důvodu, je jednou z nejběžnějších akcí zahrát Zákeřný útok, abyste přivolali Gandalfa, kterého v následujícím kroku vyšlete plnit úkol.

Nejprve vyšle plnit stávající úkol (libovolný počet svých postav) první hráč a následně ve směru hodinových ručiček i všichni ostatní hráči. Postavou je myšlen každý hrdina a každý spojenec. Postavu vyslanou plnit úkol musí hráč označit jako vyčerpanou. Postavy nelze na úkol vyslat vícekrát.

Postavy se vysílají plnit úkol pouze v tomto kroku, vyslání postav kdykoliv jindy již není možné.

Míru postupu při plnění úkolu určuje hodnota vůle každé vyslané postavy. Na úkol může být vyslána i postava, která má hodnotu vůle 0.

Akce v tomto kroku se příliš nepoužívá, ale je několik případů, kdy může být vhodné jí využít. Pokud vám například chybí zdroj a vy máte nějakou akci, která umožní zdroj hrdinovi přidat. Dalším příkladem je, že máte Elronda s připojeným Světlem ValinoruViljou. Nebo můžete použít přípravný efekt, jako je např. Nečekaná odvaha.

Jakmile měli všichni hráči příležitost vyslat své postavy plnit úkol, odhalí každý z hráčů postupně jednu kartu z balíčku setkání. Tomuto kroku se říká odhalení a slouží k přidání nových lokací, nepřátel a cílů do hry. Tento krok probíhá v každém kole (i v případě, že hráči nevyšlou žádné postavy plnit úkoly).

Takto odhalené karty nepřátel, lokací a cílů umístěte do oblasti odhalení. Pokud není uvedeno jinak a odhalíte kartu zrady, vyřešte efekt na kartě a vyřešenou kartu umístěte na odhazovací balíček setkání.

Pokud je na některé z nich uveden efekt „Při odhalení“, je třeba tento efekt podle uvedených pokynů vyřešit ještě před odhalením další karty. Na takto odhalené karty, můžete reagovat pouze kartami, které obsahují klíčové slovo Reakce.

Klíčová slova NáporZatracení na kartách setkání, se vyhodnocují pouze ve fázi úkolu – nikdy jindy.

V případě, že vám během této fáze dojdou v balíčku setkání karty, zamícháním odhazovacího balíčku setkání vytvořte balíček nový.

Toto je jedno z nejdůležitějších akčních oken. Umožňuje vám upravit svoji celkovou hodnotu vůle po odkrytí všech karet, ale ještě před tím, než určíte, jak velký pokrok uděláte. Kromě akcí, které zvyšují vaši vůli, je vhodné provádět například akce vedoucí ke snížení ohrožení v oblasti odhalení.

Během tohoto kroku dojde k poměření úsilí hráčů při plnění úkolu se silami zla, které zastupuje balíček setkání.

Při vyhodnocení úkolu je třeba porovnat celkovou hodnotu vůle všech postav vyslaných plnit daný úkol s celkovou mírou hrozby v oblasti odhalení:

Úspěch (celková hotnota vůle je větší než celková míra ohrožení) – umístěte tolik žetonů postupu kolik byl rozdíl na aktivní lokaci nebo aktivní úkol.*
Neúspěch (celková hodnota vůle je menší než celková míra ohrožení) – každý hráč si zvýší svoji hodnotu ohrožení na počítadle o tolik, kolik byl rozdíl. Jakmile počítadlo ohrožení některého hráče dosáhne hodnoty „50“, tento hráč je ze hry vyřazen.
Nerozhodně (celková hodnota vůle je stejná jako celková míra ohrožení) – neumísťují se žetony postupu ani se nezvyšuje ohrožení.

*Pokud je ve hře aktivní lokace, všechny herní efekty a schopnosti, které mají za následek umístění žetonu postupu na aktuální kartu úkolu, způsobí umístění těchto žetonů postupu na aktivní lokaci, a to až do počtu bodů uvedeného v dané lokaci. Pokud je počet žetonů postupu na aktivní lokaci shodný s počtem bodů úkolu této lokace, daná lokace je považována za prozkoumanou. Tato lokace bude odstraněna ze hry a všechny další žetony postupu budou běžným způsobem umístěny na kartu aktivního úkolu.

Není mnoho případů, kdy má smysl toto akční okno využít. Na ovlivnění výsledku pátrání je příliš pozdě. Pokud jste však právě pokročili do další etapy hry, mohou existovat případy, kdy můžete akci využít ještě před zahájením fáze putování.

Po dokončení předchozích kroků z fáze úkolu hra přechází do fáze putování.

4. Fáze Putování   /travel/

Během fáze putování hrdinové cestují napříč Středozemí a prozkoumávají nová místa.

Oblast odhalení často obsahuje jednu nebo více karet s lokací. Během této fáze se hráči mohou rozhodnout přesunout do některé z těchto lokací. V takovém případě si hráči zvolí jednu z lokací v oblasti odhalení. Zvolenou lokaci pak umístí vedle odhalené karty úkolu a lokaci tak označí za aktivní. V každý okamžik může být aktivní pouze jedna lokace.

Pokud se již ve hře nějaká aktivní lokace nachází, hráči se nemohou rozhodnout pro putování do nové lokace.

Karta lokace může mít uveden efekt „Putování“. Ten popisuje, jakou cenu musí hráči zaplatit, aby se do této lokace mohli přesunout. Pokud hráči nemohou cenu za přesun zaplatit, putování do dané lokace není možné.

Použití karty s klíčovým slovem Akce na kartě hrdiny, spojence, doplňku nebo události.

Na některých kartách je uvedena konkrétní fáze hry, během které lze akci použít (například „Akce úkolu“ nebo „Bojová akce“. To znamená, že hráči mohou schopnost použít pouze během uvedené fáze.

Konec fáze putování. Následuje fáze setkání.

5. Fáze Setkání   /encounter/

Během fáze setkání dochází ke střetnutí s nepřítelem. V rámci této fáze, dostanou všichni hráči možnost střetnout se s nepřítelem v oblasti odhalení a nepřátelé mohou pro změnu zaútočit na hráče.

Každý hráč (v pořadí dle vlastní volby) se může střetnout s 1 nepřítelem v oblasti odhalení. Po střetnutí vezme hráč kartu zvoleného nepřítele z oblasti odhalení a umístí ji před sebe proti svým vlastním postavám.

Použití karty s klíčovým slovem Akce na kartě hrdiny, spojence, doplňku nebo události. Na některých kartách je uvedena konkrétní fáze hry, během které lze akci použít (například „Akce úkolu“ nebo „Bojová akce“. To znamená, že hráči mohou schopnost použít pouze během uvedené fáze.

Počínaje od prvního hráče (po směru hodinových ručiček), každý hráč porovná svoji úroveň ohrožení s hodnotou střetnutí každého nepřítele v oblasti odhalení.

S hráčem se střetne nepřítel v oblasti odhalení s nejvyšší cenou střetnutí, která je současně nižší nebo shodná s úrovní ohrožení hráče. Jakmile se nepřítel s hráčem střetne, hráč jeho kartu umístí před sebe.

Zkoušky střetnutí pokračují tak dlouho, dokud v oblasti odhalení zbývají nějací nepřátelé, kteří by se mohli s některým z hráčů střetnout.

V tomto akčním okně je vhodné použít např. Rychlý úder protože již jste svázání s nepřítelem, ale ten ještě neprovedl útok na vás.

Jakmile všichni hráči dokončí uvedené kroky z fáze setkání, hra pokračuje do fáze boje.

6. Fáze Boje   /combat/

Během fáze boje probíhají bitvy a šarvátky hrdinů s nepřáteli Středozemě, kteří se je snaží při plnění úkolů zastavit. Během této fáze mohou nepřátelé v reakci na karty stínu, dělat během střetu neočekávaná rozhodnutí. Následně na nepřátele mohou útočit hráči prostřednitvím svých postav.

V tomto kroku je také vyhodnoceno klíčové slovo nepřátel Lukostřelba X.

Když na vás nepřítel zaútočí mimo standardní herní rámec, jako např. Telemnarova zhouba, projděte všemi dílčími kroky 6.4. Nezapomeňte ale, že některé akce můžete využít pouze ve fázi boje.

Každému nepříteli zapojenému do střetu rozdejte jednu kartu (lícem dolů) z balíčku setkání. Hráči se zatím na tyto karty
nesmí podívat.

Nejprve rozdejte karty stínu nepřátelům ve střetu s prvním hráčem a následně nepřátelům ve střetu s dalšími hráči po směru hodinových ručiček. Při rozdávání karet nepřátelům jednoho hráče tyto karty nejprve rozdejte nepřátelům s vyšší cenou střetnutí a postupně nepřátelům se snižující se cenou střetnutí.

Pokud v balíčku setkání dojdou karty, nevytvářejte nový balíček karet setkání. Nepřátelé, na které karty stínu nezbyly, žádné nedostanou.

Pozor! Karty stínu, se udělují pouze v tomto kroku, takže pokud nepřítel útočí kdykoliv jindy (např. v jiné fázi hry), nebo vám odhalená karta stínu říká, že nepřítel po svém útoku okamžitě znovu zaútočí – nová karta stínu se nepřidá.

Karty stínu mohou na lícové straně uveden efekt Stín, který se v průběhu útoku nepřítel vyhodnotí.

Na konci fáze boje odhoďte všechny karty stínu, které jste během daného kola rozdali.

Toto akční okno se objeví, i když během bojové fáze neútočí žádní nepřátelé.

Nejběžnější prováděné akce v tomto kroku jsou Paráda, Les kopí apod.

Pozor – klíčové slovo nepřátel Lukostřelba X je vyhodnoceno v kroku 6.1 – tedy před akčním oknem ve fázi boje.

Počínaje prvním hráčem musí všichni hráči po směru hodinových ručiček postupně provést následující krok. Každý nepřítel který je ve střetu s hráčem bude mít jednu příležitost provést útok. Hráč, který tyto kroky provádí, se označuje aktivním hráčem.

Jakmile hráč vyřeší všechny útoky nepřátel s ním ve střetu, stává se aktivním hráčem další hráč v pořadí.

Aktivní hráč si zvolí jednoho z nepřátel před sebou, který během tohoto kola ještě neútočil.

Pokud na vás nepřítel ihned zaútočí, je zřejmé, jakého nepřítele si musíte vybrat.

Toto okno se objeví, i když na vás nepřítel okamžitě zaútočí (v tomto případě je zřejmé, jakého nepřítele jste si vybrali).

Toto akční okno vám umožňuje připravit vyčerpanou postavu (např. Nečekaná odvaha, Boromir, …), abyste jí mohli využít do obrany proti tomuto útoku.

V tomto akčním okně je příliš pozdě na to, aby bylo možné zahrát na útočícího nepřítele kartu jako Paráda, protože útok již byl zahájen a Paráda nezastaví nepřítele uprostřed útoku. To je důvod, proč chcete hrát Parádu v předchozím akčním okně. Stále však můžete hrát Paráda na nepřátele, kteří ještě nezaútočili.

Aktivní hráč může jednu ze svých připravených postav označit za obránce. Tato postava se stává vyčerpanou.

Pokud není zvolen žádný obránce proti útoku, tento útok je považován jako nebráněný.

V tomto akčním okně máte poslední možnost provést akci, před tím, než bude odhalena karta stínu. Můžete například znovu připravit postavy, využít doplňky či vyléčit postavy. Některé karty stínu totiž mohou odhodit vaše doplňky, znemožnit připravení postavy po zbytek kola nebo zranit postavy.

Aktivní hráč otočí kartu stínu u vybraného nepřítele a vyhodnotí případný efekt stínu uvedený na kartě. Všechny „nestínové“ efekty na kartě stínu ignorujte.

Když je karta stínu odhalena, její efekt již nelze zpětně zrušit. Na odhalenou kartu stínu, můžete ihned reagovat pouze kartami s klíčovím slovem Reakce (např. Ukvapený úder).

Toto je opravdu důležité akční okno. Umožní vám upravit hodnotu vaší obrany, ještě před určením bojového poškození (např. Mistr meče apod.). Pokud je váš obránce zraněn, máte možnost jeho poškození vyléčit.

Pokud jste odhalili vražedný stínový efekt, který by vedl k zabití postavy, ještě není pozdě zabití nepřítele (např. pomocí Rychlý úder) před vyhodnocením útoku v následujícím kroku.

Pokud je hodnota obrany obránce alespoň shodná se silou útoku nepřítele, obránce neutrpí žádné poškození.

V opačném případě hodnotu obrany obránce, odečtěte od síly útoku daného nepřítele. Obránce utrpí poškození odpovídající tomuto rozdílu.

Pokud žádný obránce nebyl určen, jedná se o útok bez obrany. V takovém případě, některý z hrdinů aktivního hráče utrpí poškození způsobené útokem v celé míře (síla útoku útočícího nepřítele včetně karty stínu). Hodnota obrany hrdiny nebude mít vliv na poškození způsobené při útoku bez obrany.

Toto okno je vhodné využít pokud není již žádný útočník a ani vy nemůžete vyhlásit žádné útoky – tj. až do fáze obnovy nejsou k dispozici žádné akční okna.

Nepřátelský útok končí. Pokud má aktivní hráč k řešení více nepřátelských útoků, vraťe se na 6.4.1 a celý proces opakujte.

Jakmile hráč vyřeší všechny útoky nepřátel s ním ve střetu, stává se aktivním hráčem další hráč v pořadí, ten opět pokračuje bodem 6.4.1.

Pokud ve hře nejsou již žádní nepřátelé, kteří by mohli útočit, přejděte na krok 6.5.

Jakmile každý nepřítel ve střetu s hráčem provede svůj útok, jsou na řadě hráči a jejich postavy, aby útok oplatili. Počínaje prvním hráčem musí všichni hráči po směru hodinových ručiček postupně provést následující kroky a vyřešit tak střet s každým ze svých nepřátel.

Hráč, který tyto kroky provádí, je označován za aktivního hráče. Aktivní hráč může vést jeden útok proti každému nepříteli, se kterým je ve střetu. Jakmile hráč vyřeší všechny útoky nepřátel s ním ve střetu, stává se aktivním hráčem další hráč v pořadí.

Pokud nejsou žádní nepřátelé, na které by šlo útočit, tento krok přeskočte.

Aktivní hráč zvolí jednoho nepřítele, se kterým je ve střetu. Dále určí libovolný počet ze svých postav, které na tohoto nepřítele budou útočit. Na jednoho nepřítele může zaútočit více postav. I postavy které mají sílu 0, mohou být zvoleny za útočníky.

Postavy jiných hráčů se mohou k útoku přidat, pokud mají schopnost „Střelec„.

Toto akční okno vám umožní upravit hodnotu vaší síly a obranu nepřátel, ještě před určením bojového poškození (např. pomocí Mistr meče apod.).

Určete sílu útoku – sečtěte sílu všech označených útočníků a vypočítejte tak celkovou sílu útoku.

Vyhodnoťte poškození – od celkové síly vašeho útoku odečťěte hodnotu obrany nepřítele. Výsledné číslo je poškození které nepřítel utrpí.

Použití karty s klíčovým slovem Akce na kartě hrdiny, spojence, doplňku nebo události.

Na některých kartách je uvedena konkrétní fáze hry, během které lze akci použít (například „Akce úkolu“ nebo „Bojová akce“. To znamená, že hráči mohou schopnost použít pouze během uvedené fáze.

Útok na nepřítele končí. Aktivní hráč může vést jeden útok proti každému nepříteli, se kterým je ve střetu. Pokud nějaký takový nepřítel je, vraťe se na 6.5.1 a celý proces opakujte.

Jakmile hráč vyřeší všechny útoky nepřátel s ním ve střetu, stává se aktivním hráčem další hráč v pořadí, ten opět pokračuje bodem 6.5.1.

Pokud ve hře nejsou již žádní nepřátelé, na které by mohli hráči útočit, přejděte na 6.6.

Odstraňte všechny karty stínu a přejděte do fáze obnovení.

7. Fáze Obnovení   /refresh/

Fáze obnovení je dobou odpočinku, během kterého hrdinové posbírají novou sílu pro další putování.
Připravte všechny vyčerpané karty ve hře (hrdiny, spojence, doplňky, …).

Každý z hráčů si zvýší svoji úroveň ohrožení o 1.

Jakmile počítadlo ohrožení některého hráče dosáhne hodnoty „50“, tento hráč je ze hry vyřazen.

První hráč předá žeton prvního hráče dalšímu hráči po směru hodinových ručiček.

Toto je poslední akční okno před začátkem nového kola.

Je důležité mít na paměti, že přichází až po zvýšení hrozby.

Karty, které musíte odhodit na konci kola např. Gandalf, (který je navíc připraven), zde mohou být naposledy využity. Může zde být výhodné vyčerpat např. Správce Gondoru, abyste získaly zdroje a zahráli událost apod.

Konec fáze obnovení. Následuje Konec kola.

8. Konec kola

V této chvíli mohou být spuštěny některé trvalé herní efekty např. Morgulské údolí.

Odhoďte karty, s trváním do konce kola např. Gandalf.

Následuje nové kolo.